Drobo recovery

Wat is Drobo en hoe is het georganiseerd?

Drobo S

Drobo is een serie van meer schijf-apparaten die een grote range van verschillende formaten aan kan, van 1 to 40 TB, met gebruik van 4 tot 12 disk sleuven. Drobo apparaten kunnen zowel als Direct Attached Storage (DAS) en als Network Attached Storage (NAS) worden gebruikt. Voor de verschillen tussen NAS en DAs zie DAS versus NAS.

Binnenin de Drobo, worden schijven gecombineerd tot een RAID; maar, Drobo gebruikt niet standaard algoritmen, BeyondRAID™ genaamd. Het staat toe dat je schijven van verschillende opslagcapaciteiten in de sleuven doet, maar toch een maximum aan fouttolerantie krijgt. Daar bovenop, staat BeyondRAID™ toe om dynamisch schijven toe te voegen door kleinere schijven te vervangen door grotere.

Hoe recover je data van een Drobo

Als uw Drobo niet goed werkt, is het belangrijk om te onderzoeken wat dit veroorzaakt, voor u actie onderneemt.

Als de Drobo niet aan gaat, dus, als er geen LEDs knipperen en geen andere tekenen van leven zijn, is het het beste om alle schijven naar een andere Drobo te verplaatsen, bij voorkeur van het zelfde model. Als uw Drobo nog onder de garantie vast, haal de schijven dan uit de Drobo en stuurt u de box zelf op om onder garantie om te wisselen. Zodra de vervangende Drobo er is, stopt u de schijven terug in de nieuwe Drobo. Dit geld voor zowel de NAS als de DAS variant van de Drobo. Het moge duidelijk zijn dat u contact opneemt met Drobo support over de status van uw garante en het RMA traject. Stuur uw Drobo niet zomaar in.

Voor andere zaken, waarin de Drobo lijkt te werken, verschilt de manier van werken met wat voor soort Drobo u werk - DAS or NAS. DAS units (met USB, FireWire of Thunderbolt) werken ongeveer het zelfde als een externe harde schijf voor wat betreft de data recovery. Drobo NAS apparaten (die u verbind over uw reguliere network, Ethernet of WiFi), zoals de Drobo 5N, vereissen een compleet andere recovery aanpak.

bestandssysteem schade in Drobo DASen

In dit geval is uw Drobo DAS nog gewoon functioneel, maar het operating systeem biedt geen toegang tot de data en je krijg een typische foutmelding die aangeeft dat het bestandssysteem (U moet uw harde schijf formatteren...) melding.

Met zulke symptomen moet de Drobo worden beschouwd als een reguliere externe harde schijf met een tijdbom in zich. U moet de Drobo uit zetten, de disken er uit halen, clonen of bitkopieen maken van alle schijven , en ze dan terugplaatsen. Dit is vereist omdat sommige achtergronprocessen in de Drobo de eventueel nog recoverable data kan verwijderen. Als u meer technische achtergrond wilt lezen, kijken op deze pagina.

Nadat de schijven zijn gecloned (of kopieen zijn op andere manieren gemaakt), dan kunt u de normale procedure voortzetten, inclusief onze File Recovery software, om de data te redden van de directly-connected Drobo. (DAS drobo)

Totale Drobo fouten en Drobo NASes

Als u een Drobo NAS heeft waarvan het bestandssysteem niet werkt (omdat er geen directe toegang tot de NAS schijven kan worden gemaakt), of de Drobo weigert het schijvenpakket, bijvoorbeeld omdat hij denkt dat twee schijven het niet doen, dan worden de mogelijkheden wat kleiner. Als eerste hebben we de mogelijkheid om een Drobo schijvenpakket te lezen in onze technicus georienteerde software, ReclaiMe Pro. Als tweede, ials u niet het idee heeft dat u alle benodigde hardware heeft om de recovery uit te voeren, overweggt u dan om het pakket met schijven naar een data recovery bedfrijf te sturen die Drobo kan onderzoeken.

Heeft u nog vragen??